Tablitele de la Tartaria, interpretare …

Datate 5300 ien, tablitele gasite la siteul neolitic Turdas, inscriptionate in semne Vinca, sunt considerate cea mai veche scriere din lume! O ‘descifrare posibila a acestora ar fi:

 NUN.KA.S.UGULA.PL.IDIM.KARA

Nu am idee ce ar putea sa insemne aceste „traduceri” si ma indoiesc ca ar fi cu adevarat corecte. De ce? Simplu, pentru ca scrierea literar fonetica a aparut mult mai tarziu in timp, initial fiind scrierea pictografica/hieroglifica/ideomatica, adica reprezentarea de idei/cuvinte prin semne/cod sau alaturarea acestora de „semne magice”/sacre care sa duca la obtinerea unor efecte dorite asupra realitatii.  Incerc mai jos sa gasesc interpretarea proprie a mesajului cuprins, sau cel putin sa ma apropii de codul lor/mesaj asa cum cred ca este.

Premize:

1. Siteul arheologic nu se refera la un loc de cult ci la o asezare „normala” din neolitic. Deci tablitele au un continut legat de viata acelei asezari.

2. Ocupatia si preocuparile de baza ale asezarii, erau legate de cresterea animalelor (probabil: oi, capre) de ritmul de viata al acestora si oameni, stapanii lor.

Interpretare

1. Tablita 1, dreapta sus.

– Se vede o linie verticala ce imparte sectorul in doua spatii: dreapta, stanga. In stanga, linia verticala are 4 ramuri mari si doua mici. In dreapta, din linia verticala are 5 ramuri mari. Toate ramurile sunt indreptate in sus. In spatiul din stanga, se vede un animal cu capul in jos, picioarele atarnate. Este pozitia clasica in care se atarna si azi animalele sacrificate, pentru a fi jupuite si transate. Deci animalul a fost sacrificat anterior. In dreapta se vede un animal „vesel”, in pozitia normala.

Mesaj: ” Au fost taiate 4 oi/capre si doi miei. Au ramas 5 oi/capre Toate s-au facut prin bunatatea/vrerea cerului si a mea.” Dedicatia o interpretez prin ramurile liniilor atasate celei verticale, indreptate toate catre sus. Linia verticala simbolizeaza vointa/legea: cea a omului alaturata de cea a cerului.

2. Tablita 2, dreapta jos.

– Sunt 4 sectoare delimitate de 3 linii verticale. Sectoarele 1 si 2 din stanga, mai au si cate o linie orizontala de separatie. In sectorul 2, sus sunt 3 semiluni in „crestere”. In sectoarele 1,2 sus, este o „creanga” orizontala care trece prin ambele spatii. In partea de jos la aceste sectoare apare cate o oala stilizata. Oala este goala, asa cum e reprezentata in sectorul 1 si continuata, prin reprezentarea ei intreaga, in sectorul 2.

– In sectorul 3, este gaura, si sub ea printr-o linie verticala separatoare apare o linie dreapta verticala cu aparent  5 ramuri mari in stanga si 5-6 ramuri  mari si mici dreapta (nu este  f. clar in reproducere). In dreapta apare un cap de capra/caprioara.  Partea de sus desupra gaurii este comuna pentru ambele sectoare. Acolo se vad in stanga sus un semn in forma de „V” -stanga si o imagine mica, posibil parte anterioara capra. Acesta este sectorul care ocupa cel mai mult spatiu si pare cel mai important.

– Sectorul 4, arata o oala care fierbe, aburii ies din ea, si unele posibile imagini stilizate liniare indreptate in sus/oblic spre stanga.

 Mesaj: ” Cele 4 sectoare sunt cele 4 anotimpuri a cate 3 luni fiecare.  Partea de sus la sectoarele 1,2 reprezinta cerul si Pamantul. Partea de jos omul. In cele doua sectoare, ramura orizontala inseamna acceptare/supunere/trecut/timp. Sectoarele 1,2 reprezinta doua anotimpuri verzi, primavara si vara. In partea de jos, oala este goala, semn ca nu e timpul sa se sacrifice vre-un animal. Ele sunt lasate sa traiasca. In sectorul 3, desi e un singur anotimp, sunt doua perioade: omul si animalele sub acelasi cer/lege, in care omul taie jumatate din turma de 10 capre si pastreaza alte 5 animale posibil si 1,2 iezi) pentru anul urmator. Din tablita anterioara, stanga reprezinta moartea, animalele sacrificate, dreapta, viata, cele ramase sa traiasca. Deci in sectorul dreapta este capul de capra, vie. Deasupra ei,  capra mica, stilizata, „spiritul” caprelor ucise. In stanga, zona mortii, sus, „V” reprezinta egalitatea dintre viata si moarte. Sunt la fel, doar trecerea dintr-un plan in altul (linia franta, dar neintrerupta). Acest semn mai inseamna si inceput, nastere, adica de aici porneste un nou ciclu. Probabil e perioada nasterii unei noi generatii de iezi iar pentru om un nou ciclu de crestere si sacrificare al acestora.  Sectorul 4 este cel in care oala fierbe mancarea, iarna se sta in casa, si langa oala plina se deapana povestile… Mesajul este un „indrumar” lasat din generatie in generatie despre cum se cresc animalele (caprele) Ele se sacrifica in anotimpul al 3-lea si sunt apoi mancate. Interesanta e si unitatea filozofica dintre viata si moarte, dintre om si animal sub un singur cer! Este un mesaj in care omul e indemnat sa implineasca  legea vietii, sacrificand animalele si traind de pe urma lor, dar sa lase un numar aproape egal in viata! Asa, si omul si animalele sunt… „egali” in fata cerului, si nu e motiv de suparare sau dusmanie. Prin depanarea povestilor cu animale, langa oala care fierbe, omul le readuce la viata, multumindu-le… „

 3. Tablita 3 rotunda, stanga

Spre deosebire de celelalte doua tablite, aceasta foloseste aproape excusiv simboluri, care imi par matematice. Se refera la numere adunate si totalul acestora. Discul  e de asemenea impartit in 4 sectoare, 2 sus si 2 jos, de o cruce. Gaura este in partea de sus, in varful crucii. Spre deosebire de celelalte dou tablite, liniile se intersecteaza perpendicular si nu oblic, in forma de ramuri sau frunze. Se aceea cred ca se refera la notiuni lipsite de viata, idei abstracte, numere. Aplicand acelasi cod/logica, se poate considera jumatatea de sus – cer, jumatatea de jos – om, pamant, cotidian. Partea stanga – moarte, trecut, static, partea dreapta – viata, prezent, viitor. Forma de cerc a tablitei  reprezinta perfectiunea, iar ca stil pare a fi putin mai recenta si creata de un autor diferit.

– Sectorul stanga, sus, „scara” cu 3 trepte si laterale inegale reprezinta evolutia spirituala a omului. Semnul : „V” reprezinta incepul, nasterea pe Pamant. „Scara”,  porneste din viata/Pamant – partea dreapta atinge pamantul, si dupa parcurgerea ei se inalta partea stanga – moarte, spirit spre cer. Cele 3 trepte sunt varstele omului: copilarie, adult, batranete. Forma „D” reprezinta cele doua posibile drumuri in viata: cel drept, mai scurt si cel ocolit, ambele pornind si ajungand din/la aceleasi puncte, dar si…OMUL . El e alcatuit din doua jumatati, un semicerc (jumatate de perfectiune) si o linie dreapta. Implinirea se face prin alaturarea a doua semicercuri, barbat si femeie, pentru a se realiza cercul, unitatea. Deci „D” reprezinta barbatul (partea dreapta plina) iar CI (inversul lui D) femeia.  Deci:

 a) orice cale este buna, cand ajungi acolo unde doresti.

b) Drumul nu conteaza; tot de acolo pornesti, tot acolo ajungi.

c) Barbatul, in pozitie superioara, primul sector.

 

Mesajul din acest sector este o cheie de interpretare acelorlalte 3 sectoare, in care se detaileaza mesajul principal.

– Sector 2, stanga, jos, CI- (reprezentarea se vede corect in pictograma) reprezinta femeia, linia orizontala (timp, supunere, acceptare), >> inseamna 2 copii! Semnul „V” de sus e nastere, inceput cand se refera la sine, iar „>” se refera la viitor, altcineva, adica „copil”.  Semnul = intersectat cu I este semnul pentru „o familie”.

-Sectorul3, sus, dreapta, doi de „D” se traduce „barbatul, fiul barbatului.. ai carui fii au creat 2 familii”. Cele 4 linii, adica doua familii ce isi au originea in acest barbat. Urmatoarele doua cercuri, reprezinta 2 familii „fericite, implinite”.

– Sectorul 4, dreapta, jos, un fel de masa, cu 3 linii verticale. In realitate, e un semicerc cu baza in jos si un triunghi cu deschidere in sus din care pornesc cele 3 linii. De fapt, semicercul rasturnat, culcat, reprezinta un barbat care nu mai e in viata, partea plina e indreptata spre sus, cer. Din el porneste triunghiul ofrandei – cu baza, deschiderea, in sus din care pleaca cele 3 linii verticale. Simbol: „Multumiri catre cele 3 ai cerului, pentru ca a fost un barbat implinit in viata sa”.  Reprezentarile din acelasi sector, coltul dreapta sus: sufletul, punctul mic, rotund, e in cer, care e reprezentat ca un fragment de cerc, in forma de leagan de copil. Sub acesta, e imaginea gropii unde trupul defunctului a fost pus.

Mesaj:  „Prin voia Cerului si a  Pamantului, s-a nascut si a trait acest barbat, fiul barbatului ce a fost tatal sau. El s-a  insotit cu femeia care a consimtit sa ii fie familie si sa-i daruiasca doi fii. Acesti doi fii s-au insotit la randul lor  formand doua familii fericite, implinite. Acest barbat a murit fericit ca s-a implinit in viata, trupul lui a fost ingropat, iar sufletul lui fericit se odihneste in cerurile bune. De aceea el aduce multumiri si isi daruieste sufletul celor 3 stapani din cer”

Interesanta mi se pare si pozitia femeii, care desi in rang secund dupa barbat, ea este totusi cea care il accepta pe barbat, accepta sa ii daruiasca copii – toate acestea sunt puse in spatiul din stanga jos, ce ii apartin ei. Deci rolul ei era primordial in casa, desi barbatul e mai mult alaturat cerului!

Aceasta interpretare imi apartine si este  cea care cred ca a fost inscrisa pe cele 3 tablite de argila de la Tartaria.

Anunțuri

71 comentarii on “Tablitele de la Tartaria, interpretare …”

  1. […] Tablitele de la Tartaria, interpretare … Tue Nov 16, 2010 18:36 pm Datate 5300 ien, tablitele gasite la siteul neolitic Turdas, inscriptionate in semne Vinca, sunt considerate cea mai veche scriere din lume! O ‘descifrare posibila a acestora ar fi:  NUN.KA.S.UGULA.PL.IDIM.KARA Nu am idee ce ar putea sa insemne aceste “traduceri” si ma indoiesc ca ar fi cu adevarat corecte. De ce? Simplu, pentru ca scrierea literar […] […]

  2. […] Vassyle, Vlad Cel Oribil, Gebelezis,  Plano 10, Vania,  Ioan Sorin,  Natasa,  , Pro Atitudine, George Valah, Caius,  Ana Usca, Aliosa,  KinR, Cristian Lisandru, Elisa, Orfiv, Hai ca se poate!, Dragon, […]

  3. Cristian Dima spune:

    Dragul meu! Din punctul meu de vedere, ca arheolog, intepretarea tăbliţelor de la Tărtăria, jud. Alba, ca cea mai veche scriere din lume este exagerată. Iar traducerea lor în tot felul de scrieri fonetice este SF. Este absurd să susţinem că la noi a apărut scrierea, mult înainte de Ninive. Cercetările arheologice făcute de Nicolae Vlasa acolo sunt foarte importante din punct de vedere istoric şi cultural, dar totuşi trebuie văzute lucrurile în modul obiectiv. Din păcate, la fel cum se face cu civilizaţia dacică, care este ridicată la rang înalt de nişte nepricepuţi în ale istorie, care publică cărţi şi invadează internetul cu tot soiul de interpretări absurde, se întâmplă şi cu aceste tăbliţe. La fel s-a întâmplat şi cu acele tăbliţe de la Sighişoara, care s-au dovedit a fii un fals. Lumea trebuie să înţeleagă că s-a terminat de mult cu invenţiile de genul acesta.
    P.S. Din anul acesta un colectiv de arheologi de la Sibiu au reînceput cercetările arheologice la Tărtăria.

  4. […] Matei,Flory,  Fosile,  Gabitu, Gabriela Elena, Gabi Ilies, Gabi, Geanina, George,Giana, Gigi, G1B2I3, Hai ca se poate, Hai la plimbare, Ioan Sorin Usca,Keltoi […]

  5. […] Matei, Florin Morosan, Flory,  Fosile,  Gabitu, Gabriela Elena, Gabi Ilies, Gabi, Geanina, George, Giana, Gigi, G1B2I3, Hai ca se poate, Hai la plimbare, Ioan Sorin Usca, Keltoi […]

  6. […] parere aveti? Vania,  Ioan Sorin,  Natasa,  , Pro Atitudine, George Valah, Caius,  Ana Usca, Aliosa,  KinR, Cristian Lisandru, Elisa, Orfiv, Hai ca se poate!, Dragon, […]

  7. […] Flory,  Fosile,  Gabitu, Gabriela Elena, Gabi Ilies, Gabi,  Gabriela Neagu, Geanina, George, Giana, Gigi, G1B2I3, Hai ca se poate, Hai la plimbare, Ioan Sorin Usca, Keltoi […]

  8. […] Florin Morosan, Flory,  Gabitu, Gabriela Elena, Gabi Ilies, Gabi,  Gabriela Neagu, Geanina, George, Giana, Gigi, G1B2I3, Hai ca se poate, Hai la plimbare, Ioan Sorin Usca, Keltoi […]

  9. Cristian Dima spune:

    Ar fii absurd să mă apuc să demonstrez ceva ce nu este, că nu este. Intră într-o bibliotecă unde sunt publicate lucrări științifice despre epoca dacică şi ai să te convingi. Poveştile lui Napoleon Săvescu nu mă impresionează şi nu doresc să intru într-o astfel de polemică.

    • George Valah spune:

      🙂 Nu stiu de Napoleon Savescu… Ma intereseaza istoria ca… amator.. Dar, istoria este o „stiinta politica”. Deci in diferite timpuri, interpretatrile au fost diferite, din interese de moment. La fel se intampla si azi, si ieri dar si maine… Incerc sa ies din acest subiectivism si comentez pe baza de informatii ce le aflu la un moment dat… De fapt, astept/sper, ca ipotezele sa fie contestate… prin contra argumente. Doar asa pot/putem deslusi adevarul. De aceea m-am bucurat ca un arheolog, ar aduce informatii care nu se stiu sau nu sunt usor de gasit… Nu am intrat intr-o biblioteca sa studiez lucrarile stiintifice despre Dacia, caci nu stiu unde as gasi-o. Am preferat sa cumpar insa unele din cartile aparute pe piata, de la Dacia Preistorica (Densusianu), Noi Tracii, si altele … Mai departe, am incercat precum Cuvier, sa „reconstruiesc dinozaurul” pornind de la un oscior… Sa inteleg ca osciorul, nu era de „dinozaur” ci de… „gaina” !?

  10. […] Florin Morosan, Flory,  Gabitu, Gabriela Elena, Gabi Ilies, Gabi,  Gabriela Neagu, Geanina, George, Giana, Gigi, G1B2I3, Hai ca se poate, Hai la plimbare, Ioan Sorin Usca, Keltoi […]

  11. vali spune:

    interesanta traducere, bravo! am vazut o traducere facuta de niste rusi, vorbeau de o zeita creatoare, in fine vreau sa te intreb daca ai idee de unde ne vin cuvintele -maritat-si insurat. nu ma refer la cuvintul de origine latina casatorie.stiu ca egiptenii foloseau cuvantul meritatum sau mariritatum cu sensul de cea iubita de creator, cu mult inaitea arameilor (miriam=cea care sufera)si pe la sumerieni aveau o zeita; sura ceva de genul mama creatoare, mie mi se par doua cuvinte interesante, neexplicate prin dictionare.

    • George Valah spune:

      Nu am informatii despre cele doua cuvinte… Dar incerc sa gasesc intelesul acestor cuvinte:
      „Insurat”- ar evea aceeasi radacina ca si cuvantul „surate”, adica „surori prin destin” -asa cum erau „fratii de cruce”. Deci o forma de a avea o „sora de cruce”, o „consoarta” – adica aceeasi „soarta” impartita… Prefixul „in” arata ca te gasesti „in interiorul” acestei „situatii” in care te pozitionezi prin „libera consimtire”, adica „alegere de destin comun” Interesant, si in Biblie Iisus se referea la „soti” ca „nemaifiind doi, ci unul”…
      „Marita” – cred ca are inteles de „a se mari”, „crestere”, etc., in sens dublu de „implinire a unei varste” care te trece la „adult”, dar si sens de crestere „numerica”, adica mai ai un „sot” care este un „alter ego”, plus potentialii copii ce urmeaza… Din acel moment incolo, in loc de „individualitate”, din „exterior” e privita „familia” in ansamblul ei… adica „fiinta marita”!
      Asta e …. „parerea” mea, dar poate exista si alte variante… 🙂

  12. secret spune:

    deci din punctu meu de vedere e clar:
    prima tablita reprezinta anul cu cele 4 anotimpuri;
    tablita 2: capra manaca iarba, lupul manaca capra;
    tablita 3 : partea1 primavara: nu mai sunt provizii iarba putina; partea 2 vara: capra paste; partea 3 toamna se aduna proviziile;
    este penibil sa ne imaginam ca oamenii de atunci aveau horoscoape si alte chestii.
    oamenii au desenat ceea ce stiau si ce era evident.

  13. secret spune:

    si inca o chestie , am ajuns la concluzia ca daca limba noastra e atat de veche atunci ea trebuie sa fie formata din cuvinte simple care simbolizeaza ceva din natura si care compuse dau un cuvant de ex: sor-ic bu-jor=bu-sor adica piele rosie adica bu= rosu
    sau nistru de ex insemna salbatic avand in vedere ca dacia se intindea pana la nistru si de ex porc mistret= porc nistret= porc salbatic se poate oserva ca in limba aromana in loc de miel se zice niel deci … am si alte exemple daca vrei…

    • George Valah spune:

      Da asa e… Dar Dacia se intindea mult dincolo de Nistru: au cucerit India inaintea lui Alexandru cel Mare si se pare ca au ajuns pana in… Coreea ! Limba se numea „niseana” de la Dio Nisos (zeul Nisos) zeul dacic cunoscut si apoi raspandit in toata lumea (ex. Nisa -Fr.) Sunt multe cuvintele romanesti raspandite in lume: de la India pana in Franta, Anglia…
      Ex: Upanishade – inseamna „a sta alaturi” In graiul din Tara Lapusului si azi cand vrei sa chemi pe cineva langa tine sa te asculte ii zici: „upa, ni, sede (sade)!”
      -Engl. sky = cer la noi planta „scaiul vanat” are forma de stea si culoarea cerului…
      grass=iarba; la noi se zice „iarba grasa” adica deasa si multa
      to chop= a .. ciopli,
      to hold = a tine, cuprinde, la noi „holda”= ogorul pe care e cuprinsa recolta etc, etc… f multe!

      Aromana e limba veche romaneasca… picurar=pacurar=cioban, lai=laie=negru, musat=frumos, etc

      Astept sa mai vorbim… 🙂

  14. secret spune:

    apropo uita-te aici mi se pare mie sau exista multe similitudini? http://www.omniglot.com/writing/irish.htm

    • George Valah spune:

      Eee… asta e interesant… Dar ce m-ar fi interesat cu adevarat si asta nu cred ca se gaseste pe net, ar fi legaturile dintre fiecare sunet/litera cu centrii de vibratie cosmica/energie/efecte in plan fizic sau/si spiritual… Asa cum de ex. anumite mantre au efecte si actioneaza in anumite directii…
      Cred ca pt „oamenii primitivi” de atunci asta era… „rutina zilnica”!

  15. secret spune:

    nu irlandeza alfabetul ogham

    • George Valah spune:

      „Adus” de… „daci”? In mod clar a existat o migratie spre N-V, mai ales dupa invazia romana!
      Despre eroul Vercingetorix am mai scris:
      Ver – cu adevarat, (lat) dinspre (fr.)
      cin – neam ales, de rang
      getorix – al getilor

      Arthur – aarth – urs (limba locala )
      urus – animal fioros, infricosator ( ex. tau ( lit greceasca-forma capului de taur) -urus)

      Intr-un film documentar am vazut si steagul dacic printre cei ce-l ajutau pe faimosul rege Arthur…

  16. secret spune:

    fiecare liera reprezinta o planta, lpt ce erau faimosi dacii?:)

  17. secret spune:

    si inca ceva scrierea se face pe orizontala dar si pe un cerc… hora? se prind literele ca si intr-o hora

    • George Valah spune:

      Dap! E si asta de considerat!
      Hora, – ora- a ura – inseamna :rugaciune, (lat), urare, profetie, oracol… (orastie = ora-stie, oravita = ora-vita (viata), oradea = ora-dea (dadea), orel (peste granita) = ora-el etc… Toate erau probabil centre de spiritualitate dacica, si mai mult ca sigur si „scoli” de mare prestigiu! (nu oricine ajungea acolo sa se instruiasca).
      Hora – roata karmica a timpului in miscare, era jucata in mai multe feluri: spre stg, spre dr, cu fata la interior, sau cu fata la exterior! La origini, atat dansul cat si muzica au fost ritualuri magice, care se faceau cu un anumit scop, la un anumit timp, pentru anumite rezultate… Apoi, s-au vulgarizat si s-a cam pierdut intelesul lor…
      La momentul „Tartaria” cred ca inca toate erau in forma lor ‘originala” nealterate… Scrierea era si ea considerata un fel de „magie” si de aceea „impura”! Adevaratele „mesaje” spirituale erau transmise oral, si doar „pictogramele” sau grafismele erau folosite, pentru „adevarurile vesnice” – adica cele care nu sufera transformari sau degradari in timp! Orice era „scris” sau „incrustat” insemna ca „asa ramane”, ca si lucrul mort! „Cele vii se transforma si nu pot fi cuprinse in scrierea moarta”…. Dar si aici, in timp lucrurile au devenit mai practice, pierzand din atributele spirituale…

  18. lafeeblanche spune:

    E impresionant articolul. Pictogramele de la Tartaria ar putea contine rudimente de scriere ce au premers scrierea sumeriana. Am incredere in N. Densusianu si in scrierea lui erudita! Am incredere in tine!

    • George Valah spune:

      Primele doua tablite, cred ca interpretarea e corecta… Cea rotunda, poate avea mai multe variante posibile…Eu am ales una din ele. Multumesc de incredere…

      Mai sunt niste linkuri in acest post… intr-un fel de alta istorie…

      • lafeeblanche spune:

        Am sa citesc cu sufletul la gura! Multumesc!

      • lafeeblanche spune:

        Aceasta a fost tema lucrarii mele de absolvire a liceului.Pe atunci erau foarte putine informatii, fiindca era un subiect tabu. Am sa scotocesc dupa lucrarica mea sa vad ce am scris! Cred ca am scris multe prostiute prin comparatie cu ceea ce ai scris!

        • George Valah spune:

          Si eu sunt curios… 🙂

          • lafeeblanche spune:

            Eu m-am axat atunci pe unele opinii publicate in presa vremii. Faceam practica la Biblioteca Judeteana si am avut ocazia sa citesc ce se stia pe atunci. Lucrarea viza familiarizarea cu subiectul, prezentarea unor rudimente de scriere similare. Eu am oferit „citirea” referitoare la zeul Saue. Parca Maria Gimbutas se numea! Nu mai stiu. Am sa caut lucrarea. Cred ca eu am legat unele imagini de ritualul de sacrificiu uman dedicat lui Zamolxis, prin aruncarea in tepuse a unui tanar de exceptie, solul. Ma refer la ultimul cadran.

            • George Valah spune:

              Cam toti „oficialii” sunt tentati sa interpreteze ca ‘extraordinare” sau legate de un cult sau dedicatii conducatorilor, etc. Eu cred ca multe din vechile scrieri erau banale, ca listele de cumparaturi sau… cate capre s-au taiat si cate au ramas…

              • lafeeblanche spune:

                E rezonabila gandirea ta!
                Totusi cati oameni simpli, laici, sa fi stiut sa scrie?
                De aceea toti sunt tentati sa lege lucrurile de divin si de conducatori, tocmai fiindca s-a acreditat ideea ca doar in temple se practica scrierea.

                • George Valah spune:

                  Da, si eu m-am gandit… Dar am „impresia” ca la origini scrierea a fost o „gaselnita” populara,practica, din nevoia de-a nota lucruri de facut, numara bunuri, etc, apoi a fost preluata de cler. (shamani) Initial, scrierea era considerata un fel de magie si „impura/pacatoasa”, caci adevaratele invataturi se transmiteau pe cale exclusiv orala, de la invatator la discipol! Asa s-a mentinut mii de ani… Poate ca ambele cai sunt adevarate, dar…sa nu-i subestimam pe „primitivi”: s-ar putea sa fi stiut si sa fi fost mai evoluati decat ne inchipuim sau…”suntem noi”.

                • lafeeblanche spune:

                  Sunt de acord cu tine. De curand am citit despre insemnarile plutasilor de pe Bistrita cu caractere asemanatoare celor de la Tartaria. Nu mai stiu unde am citit asta!
                  Exigentele vietii primitive s-ar putea sa fie uimitoare pentru unii dintre contemporani…
                  cine stie ce contabilitati mai tineau…

                • George Valah spune:

                  Pentru ei …”totul” era „magie” si viata nu era „separata”… oamenii vietatile aveau doar forme diferite, in rest vorbeau, gandeau, interactionau, se ajutau reciproc sau se razboiau! Vorbeau cu cerul si norii, certau furtuna, intelegeau graiuri si „rugau” pamantul sa ii hraneasca… Era cu totul alta viata…

                • lafeeblanche spune:

                  Recunosc ca e o cheie interesanta de „citire” a faptelor.
                  Si inteleg foarte bine ca asta am pierdut noi, contemporanii, capacitatea de a comunica cu celelalte forme de existenta:pamant, cer, vietati…

                • George Valah spune:

                  Nu numai „vietati”…! Tot e viu… ai incercat sa vorbesti, sau sa intrebi? sau sa saluti zilnic o piatra pe langa care treci, aceeasi mereu? Sau sa saluti Soarele la rasarit si la apus, „zilnic”?….Incearca macar” o saptamana” una singura si nu renunta pentru nimic, niciun motiv, chiar daca uiti, nu-i nimic, continua… Incearca si… 😉

                • lafeeblanche spune:

                  ei, nu am facut toate acestea!
                  sau poate le-am facut fara sa fiu foarte constienta.
                  eu ma „rog” serile. nu cuiva, nu pentru ceva, ci doar pentru a multumi si pentru pomeni oameni dragi ce s-au dus. nu pot dormi fara sa faca asta. sper sa intelegi exact ce spun despre „rugaciunea mea”.

                • George Valah spune:

                  E altceva… Eu vorbeam vorbeste cu pomii, pasarile tot ce gasesti in jur, adresandu-te catre „spiritului pietrei respective”, al pomului, al fiintei, etc! O saptamana…. et puis s’en va voire, oui?

                • lafeeblanche spune:

                  bine, promit sa imi aleg un pom! am unul la coltul parcului. voi vorbi seara inainte sa incep alergarea! On va voir, biensur!
                  P.S. Cine esti? :))

                • lafeeblanche spune:

                  ooo!!!
                  🙂 🙂 🙂
                  am voie sa ma bucur? sa fac gandacelul rasturnat de bucurie?

                • George Valah spune:

                  Pentru Dominic Frasca? Bineinteles!!! 🙂 🙂 🙂

                • lafeeblanche spune:

                  ai zis sa ma bucur de orice, sa ascult spirite si ce-ai mai scris tu acolo, asa ca, da, ma bucur de DF.
                  dar tu de ce razi?
                  🙂 🙂 🙂

                • George Valah spune:

                  Eu am zis sa….”vorbesti”, daca vrei sa te „bucuri” …”no problem”! 🙂

                • lafeeblanche spune:

                  acum sunt confuza…
                  dar maine voi gandi mai bine!
                  hehehheh!

                • George Valah spune:

                  Maine…pomul si celelalte! 🙂

                • lafeeblanche spune:

                  ay, cu pomul ma intalnesc in jumatate de ora.
                  asta am sa incerc! plec sa alerg pe la 22…
                  :))
                  imi amintesti astfel de proza lui Eliade…

                • George Valah spune:

                  Aaa… „sa lovesti pietrele cu lantul, in cautarea…” Eu am spus doar sa le intrebi 🙂

                • lafeeblanche spune:

                  l-am intrebat!
                  a zis ca nu stie cine sunt!!!
                  am sa il intreb si maine!
                  :))

                • George Valah spune:

                  Nu te grabi…Nu e doar un „salut” cu vecinul, e…”comunicare intre specii” rabdare si curiozitate…Afla „tot”… 🙂

                • lafeeblanche spune:

                  Buna dimineata! :))
                  eu lucrez cu copiii! Rabdarea nu-mi lipseste.
                  Aseara cand m-am apropiat am constatat ca era plin de niste fluturei mici. Trebuia sa iau legatura cu cei care stropesc, sa dea si pe copaci cu insecticid. II mancau frunzele!
                  :))

                • George Valah spune:

                  A inceput sa-ti…vorbeasca! 🙂

                • lafeeblanche spune:

                  ooo, asadar mi-a reusit? :))
                  marul asta a fost modelul de mar pentru basmul meu In regatul zanei Dis-de Dimineata!
                  http://lafeeblanche.wordpress.com/2012/04/11/marul-pitic/

                • George Valah spune:

                  Adica…te bucuri pentru ca ti-a raspuns ? Afla cine-i sunt prietenii, daca ii place locul acela si…”CE FACE” ? 😉

                • lafeeblanche spune:

                  noi nu ne-am indepartat cumva de la tema articolului?
                  aici pot spune orice? n-o sa ma iei de urechi? :))

                  Marul de care iti spun e tanar, are o scoarta inca lina si placuta la atingere. Am fost uimita sa constat asta!

                • George Valah spune:

                  Tu l-ai mangaiat pe el, sau el pe tine? Sau…alt raspuns… ?E prima zi, tine micile detalii, sunt multe altele de spus cand va veti imprieteni….

                • lafeeblanche spune:

                  eu cred ca te distrezi destul de bine pe seama mea! 🙂 🙂 🙂
                  dar eu chiar am incercat sa fac ce am promis si m-am dus la marul meu!
                  si stii ceva? am fost chiar emotionata cand l-am atins!
                  acum am vorbit cu baietii care stropesc sa dea si pe mar! cred ca stropesc la plezneala cu insecticid, sa marcheze momentul!

                • George Valah spune:

                  Nu ma distrez pe seama ta…pentru ca ar insemna ca ma distrez si pe seama mea, ceea ce…Hmmm… ar fi „trop facile”!
                  Ai facut foarte bine, sunt curios ce va zice marul dupa asta.. Dar ziua n-a trecut, nu-ti consuma curiozitatea intr-o clipa, considera-l „un copil”, ai rabdare si pt zilel urmatoare…

                • lafeeblanche spune:

                  ooo, am uitat! Nu stiu daca am voie sa dau link cu articolele mele! Scuze! Sa stergi! :))

                • George Valah spune:

                  De ce sa „n-ai voie”, voie …”de la cine”? Une Fée Blanche, elle fait toujours ce qu’elles veux, n’est pas?

                • lafeeblanche spune:

                  OOO, ai pus si accentele si ai folosit si structura de punere in evidenta! O, sunt incantata!
                  Un Fee Blanche, elle fait toujours ce qu’elle veut, c’est vrai, mais il peut arriver, quand meme, q’une sorciere hait la Fee!
                  Moi, j’ai perdu mes pouvoirs a cause de fait que j’etais tombee amoureuse d’un Beau Prince!
                  Je suis punie a present!
                  Nu mai stiu sa fac concordanta si mi-e lene sa caut in cartile de zana! 😛

                • George Valah spune:

                  J’appris français dans mon enfance, et cependant je me rappelle…
                  Tu n’a pas perdu aucune pouvoir, seulement tu a oublie de toi même… Personne ne peux pas punir une Fée sans être punis lui même aussi! Ayez confidence: le jeune arbre va t’aidez…

                • lafeeblanche spune:

                  Etre confiante a moi?
                  hmm! J’ai besoin d’une merveille! Je tarde de revoir quelqu’un!
                  mais la mille d’annes suivantes n’est pas possible!
                  si je le voyais, je verdirais, puis je fleurirais…

                • George Valah spune:

                  Da…”been there, done that”! Lasa pomisorul sa se dezmeticeasca dupa insecticid, si … povesteste-i, cere-i sfatul! Nu glumesc…
                  Tu esti inflorita, e usor de vazut, cum de nu stii? 🙂

                • lafeeblanche spune:

                  dar tu de unde stii?
                  tocmai mi se reproseaza pe blog ca nu am infiat mai multi copii. doar dragostea nu e de ajuns pentru a creste copii. aceasta e parerea mea!
                  adica sunt facuta cabotina cu alte vorbe! hm! 🙂

                • George Valah spune:

                  Nu stiam ca ai infiat copii… Credeam ca lucrezi cu copii. cat despre „reprosat” cine poate face asta si din ce pozitie? De ce nu-i „trimiti la plimbare” ca doar nu ai de dat socotela nimanui!
                  Copii… am si eu…Stiu cum e 🙂
                  trebuie sa plec acum…

                • lafeeblanche spune:

                  nu, nu am infiat copii. nu am avut voie sa fac decat unul, iar cineva imi spune ca sunt cabotina, ca daca doream mai multi ii infiam. iar eu cred ca e bine sa faci copii multi sau sa ii adopti, daca le poti asigura resurse rezonabile.:(
                  O zi buna! :))


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s